imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Dorazili pozvánky na októbrovú Keynote

Sledujte aktuálne dianie s nami!

Project IINA – prehrávač médií, ktorý ste vždy hľadali!


Tentoraz vám chceme ukázať aplikáciu, ktorú sme našli náhodou a hneď sa stala našou najobľúbenejšou vo svojej kategórii. Project IINA je media player, ktorý ponúka plnú funkčnosť a pri jeho používaní budete cítiť, že aplikácia bola vytvorená samotným Applom.

Na začiatku týždňa sme písali o gigantickej aktualizácii VLC 3.0. Počas zhromažďovania zdrojov k tejto téme som našiel neplatený a open-source prehrávač médií, do ktorého som sa zaľúbil na prvý pohľad. Názov INNA som počul už mnohokrát, preto som sa rozhodol prehrávač vyskúšať a zrecenzovať, aby všetci vedeli, aký je skvelý.

Neviem, ako mi táto aplikácia mohla uniknúť. Aj keď to nie je úplne čerstvý projekt, prvá verzia bola uvedená v januári 2017, mne trvalo rok objaviť ho. VLC je síce coolový, ale hlboko v srdci som vedel, že treba hľadal lepšiu alternatívu. Nie kvôli nedostatku funkcií, ale predovšetkým kvôli dizajnu. Celkový vzhľad nezodpovedá prostrediu macOS. Ikony a ostatné prvky užívateľského rozhrania sú trochu čudné, hlavne preto, lebo sa musia prispôsobiť všetkým platformám.

Musím dodať, že vo väčšine prípadov a vždy, keď je to možné, vyberám si natívnu aplikáciu. Možno to tak robím len ja, ale som verný značke a som všeobecne spokojný s jej funkciami. Problémy začínajú, keď niečo chýba, a musím hľadať aplikáciu tretej strany. Tieto programy zvyčajne vyzerajú odlišne od natívnych aplikácií a narušujú vizuálnu integritu systému, takže keď sa môžem rozhodnúť inak, nepoužívam ich. Bez ohľadu na to, aké sú dobré, skutočne cítite vplyv nízkeho rozpočtu na dizajn.

VLC bol zatiaľ môj hlavný prehrávač médií. Nie preto, že by som ho bezpodmienečne miloval, ale nemal som k dispozícii lepšiu alternatívu.

Až doteraz… IINA má všetko, čo som si v prehrávači pre Mac mohol želať. Najlepšie to vysvetlím tak, že IINA je dieťa lásky VLC a QuickTime. Ale IINA je založená na úplne inom prehrávači, MPV, ktorý má najlepšie možnosti dekódovania pre macOS. Takže jeho hlavné funkcie sú rovnaké ako pri MPV. A prečo QuickTime? Jeho dizajn je úplne identický – okná bez rámčekov, priehľadná navigačná lišta, ovládacie prvky a aj celkový dizajn. Tiež nie je len pre macOS, je to jasne ukázané v akcii.

Bez toho, aby som vypísal všetky funkcie, tu sú tie, ktoré som si zamiloval najviac. Existuje veľa možností na prispôsobenie aplikácie. Môžete nastaviť, kde a v akej veľkosti sa má otvoriť, akú farebnú tému používať, kde bude navigačná lišta, akou farbou majú byť titulky, skratky atď. Stojí za to pozrieť sa na všetky dostupné možnosti.

Aplikácia dokáže tiež automaticky vyhľadávať titulky na internete. Môžete nastaviť preferovanú stránku na sťahovanie – napríklad OpenSubtitles.org alebo shooter.cn. Ak je k dispozícii titulok vo vašom jazyku, nájde ho. Vyskúšali sme niekoľko filmov a seriálov a naozaj to fungovalo. IINA je tiež dobrá na počúvanie hudby. Môže sa premeniť na hudobný prehrávač – v Music Mode – jedným kliknutím a zobrazí sa v ešte menšej podobe. Ak skryjete aj obal albumu, stane sa z nej iba malý navigačný panel.

A to sme ešte nepovedali nič o funkciách pre Macy, ako je podpora Touch Bar, ak máte nový MacBook. Funguje to rovnako ako rýchle posunutie Force Touch v QuickTime – čím pevnejšie stlačíte, tým rýchlejšie ide, podporuje režim Picture-in-Picture a môže byť kedykoľvek premenená na plávajúce okno.

Je tiež schopná načítať online obsah videostránok, čo sme otestovali na YouTube a Vimeo. Stačí skopírovať a vložiť odkaz na video a IINA ho nahrá za sekundu, môžete aj zatvoriť prehliadač. Môže to byť veľmi užitočné pre tých, ktorí používajú YouTube ako “Spotify zadarmo”. Táto funkcia má aj doplnok pre Safari a Google Chrome, ktorý prepošle každé prehrávané video do prehrávača bez kopírovania URL.

To sú dostatočné dôvody vyskúšať IINA. Aplikácia je stále v betaverzii, takže sa môžu vyskytnúť aj chyby, ale my sme nenašli žiadne. Vyzerá byť perfektne pripravená na každodenné použitie. Takže VLC šiel do koša. Podľa webovej stránky je na ceste verzia 1.0 s viacerými novými funkciami.

Je niekoľko možností, ako vývoj aplikácie podporiť. Ako užívateľ môžete posielať hlásenia chýb, požiadavky na funkcie alebo sa môžete zúčastniť na preklade. Ako vývojár sa môžete pripojiť ku komunite v službe GitHub. Ak by ste chceli byť skutočným insiderom, pridajte sa k skupine na Telegrame, aby ste mali príležitosť vyskúšať si najnovšie funkcie ako prví.

Všetko si môžete stiahnuť z webových stránok vývojára zadarmo.

Rozprávali sme sa s Colliderom LI, vývojárom aplikácie IINA

iMagazine: Prečo ste začali pracovať na tomto projekte?

Collider LI: Pretože v macOS neexistoval žiadny slušný prehrávač médií. MPlayerX je založený na pomerne zastaranej verzii mplayer, VLC je pomalý aj pri bežných operáciách, ako je napríklad zmena veľkosti okna videa. Movist prináša celkovo najlepšie užívateľské skúsenosti, ale stále s neštandardným užívateľským rozhraním. MacOS poskytuje elegantné a výkonné desktopové prostredie a má tiež veľa úžasných aplikácií: v takmer každej kategórii je možné nájsť viac ako jedno elegantné riešenie – s výnimkou prehrávačov médií. Takže som sa pýtal prečo a strávil som veľa času vyhľadávaním, aby som zistil, či mi niečo neušlo. Nemohol som totiž uveriť, že napriek veľkej vývojárskej základni nemá MacOS stále dobrý prehrávač médií.

Vtedy som počul o mpv, ktorý má najlepšiu dekódovaciu kapacitu v MacOS, avšak používanie založené na príkazovom riadku nie je pre priemerných užívateľov optimálne. Potom som sa dozvedel, že má klientske rozhranie API, a pomyslel som si, že by som preň mohol vytvoriť grafické rozhranie.

iM: Aký bol váš hlavný koncept?

CL: IINA je moderný multimediálny prehrávač pre MacOS.

  • Mal by prijať moderný dizajnový jazyk (ako Yosemite a neskoršie) a čo najviac používať ovládacie prvky UI.
  • Mal by sa čo najviac integrovať s funkciami macOS: Touch Bar, dotykové gestá Multi-Touch Gestures, Picture-in-Picture atď.
  • Mal by užívateľovi poskytnúť jednoduché a jasné rozhranie.
  • Mal by ponúknuť všetky svoje funkcie jednoducho a pohodlne na užívanie.
  • Mal by automatizovať všetko, čo môže byť automatizované.
  • Mal by byť prispôsobiteľný, aby vyhovoval potrebám rôznych užívateľov.

Toto je niekoľko zásad, ktoré som si stanovil skôr, ako som vyvinul IINA, a som si istý, že zostanú nezmenené.

iM: Akým ťažkostiam ste počas vývoja čelili?

CL: Nedostatok dokumentácie. Apple poskytuje niektoré dobré pokyny pre väčšinu tém o vývoji Cocoa, ako je správa okien, ale pre niektoré grafické operácie/OpenGL API musím problém vyriešiť sám. Zvyčajne keď hľadám odpovede na takéto otázky, nakoniec užitočné informácie nájdem niekde vo forme odpovede v Stack Overflow s iba jedným upvote alebo v 10 rokov starom mailing liste.

iM: Ide o open-source projekt. Aká veľká je komunita vývojárov?

CL: Ako vidíte, práve teraz je 40 prispievateľov. Mnohí z nich sú prekladatelia (IINA bola v súčasnosti preložená do 16 jazykov). Štyria vývojári sa k mne pripojili v prvom mesiaci po uvedení projektu (a stali sa spolupracovníkmi projektu), ale v súčasnosti píšem kód len ja a jeden ďalší vývojár.

IINA bola najskôr osobný projekt, ale získala príliš veľa pozornosti, čo predbehlo moje očakávania. Dostal som stovky požiadaviek, aké funkcie by som mal pridať, a hlásenia chýb, ale nemám čas sa nimi zaoberať individuálne. Preto by som veľmi ocenil, keby sa akýkoľvek skúsený vývojár Cocoa pripojil k projektu IINA alebo nejakým spôsobom prispel.

iM: Aké sú vaše plány do budúcnosti?

CL: V priebehu niekoľkých mesiacov uvoľníme verziu 1.0, čo bude prvá stabilná verzia, nie beta. Pokúsim sa pred uvoľnením implementovať väčšinu požiadaviek na funkcie. Začali sme prvotný výskum ohľadom populárnej žiadosti o funkciu Airplay a zdá sa, že je možné implementovať ju.

iM: Aká je vaša každodenná práca, ste vývojár alebo ste začali od začiatku?

CL: Keď som v lete 2016 začal vyvíjať IINA, študoval som informatiku na vysokej škole, teraz pracujem ako asistent výskumu na tej istej univerzite. Som predovšetkým webový vývojár a v skutočnosti som o Cocoa a Swift nevedel najprv nič, ale rád sa učím nové veci. IINA som začal vyvíjať, keď som sa učil Swift a čítal som dokumentáciu Cocoa, čiže to bolo od úplného začiatku.

Apple Inc. (AAPL)