imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Dorazili pozvánky na októbrovú Keynote

Sledujte aktuálne dianie s nami!

Prečo nie je Apple na sociálnych médiách?



Prečo nie je Apple na sociálnych médiách?

 Ako je možné, že najúspešnejšia spoločnosť na svete sa vyhýba sociálnym médiám, ako len môže, a ide tak proti prúdu všetkých marketingových trendov? Prečo si to môže Apple dovoliť?

Tí, ktorí spoločnosť z Cupertina sledujú dlhšie, môžu namietať, že to nie je pravda, pretože Apple využíva mnohé platformy. To je síce pravda, ale ako?

Apple skutočne má vlastnú facebookovú stránku, ale nájdete tam len niekoľko fotiek iPhonu X. Nič viac, žiadne príspevky, žiadne fotografie, žiadne recenzie. To isté platí o ich Twitter účte, kde neuverejnili zatiaľ ani jeden tweet. Instagramový účet je o niečo živší, momentálne má 111 príspevkov. Všetky sú to ale fotky užívateľov odfotené iPhonom, Apple sám žiaden obsah neuverejňuje. Na ich YouTube kanáli síce pravidelne pribúdajú reklamy, no komentovanie je zablokované, takže o „sociálnom“ faktore tu nemôže byť príliš reč.

Twitter účty ako @ios, @macos, @iphone, @machintosh patria náhodným užívateľom a nemajú s Applom nič spoločné. Apple Music a Apple Support majú vlastné stránky, tie sú však zamerané najmä na uverejňovanie informácií a osobný účet Tima Cooka prináša viac osobných príspevkov ako postov z pozície CEO technologickej spoločnosti.

Celkovo teda môžeme povedať, že Apple nie je na sociálnych sieťach prítomný vôbec alebo len minimálne.

Otázka znie, prečo? Tento postoj sa prieči postupom konkurencie i diktátu súčasných marketingových trendov. Odpoveď je zložitá, začnime však od základov.

Nepreháňame, keď povieme, že Apple je jednou zo značiek udávajúcich smer a zároveň spoločnosťou s najväčšou hodnotou na trhu. Ich úspech spočíva do veľkej miery v schopnosti komunikovať svoje hlavné ciele jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom, konštantným dizajnom a kvalitou. Konzistentnosť patrí k hlavným črtám Applu a vyžaduje si prísnu kontrolu.

Apple má rád veci pod kontrolou. Chce poskytnúť všetkým zákazníkom predajní Apple Store, autorizovaných predajní alebo oficiálnych online predajcov ten istý zážitok. Balenie produktov sa vždy nesie v rovnakom duchu, podobne ako reklamy. Niektorí užívatelia uzavretosť ekosystému oceňujú, iní nie, každopádne sa však jeho konzistentnosť stala poznávacím znamením.

Jednotný look a nepoškvrnená čistota je však niečo, čo sa na sociálnych médiách dá uchovať len ťažko. Stačí sa pozrieť, ako vyzerajú stránky konkurenčných firiem, ktoré využívajú sociálne médiá aktívne.

Apple dáva na reklamu ročne niekoľko miliárd dolárov. Nešetria na tom, aby svojim zákazníkom odkomunikovali informácie spôsobom, ktorý pokladajú za ten najlepší. Pomocou sociálnych médií by síce zasiahli množstvo ľudí, nedosiahli by však svoj cieľ.

Pozrime sa na to z druhej strany. V čom spočívajú najväčšie výhody sociálnych médií? Na jednej strane tu môže značka prijímať okamžitú a neustálu odozvu od svojich zákazníkov. Na druhej strane zasiahne mnoho potenciálnych užívateľov bez prehnaných nákladov. Svoje reklamy môžu navyše dobre zacieliť, pretože Facebook a ďalšie stránky zarábajú na predávaní údajov užívateľov spoločnostiam, ktoré si reklamu objednávajú.

Ak sú vašou cieľovou skupinou obyvatelia Európy medzi 20 – 50 rokov, stačí to povedať – a zamávať peniazmi – a Facebook vám cielenú reklamu okamžite zabezpečí. Navyše ťažko nájsť lepšie miesto pre vytvorenie skutočného hypu než na sociálnych médiách, kde dennodenne virálne kolujú najrôznejšie veci. Toto sú tie hlavné dôvody, prečo sa veľké spoločnosti rozhodli hrať „hru na sociálne médiá“. Apple však nič z toho nepotrebuje.

Pokiaľ ide o odozvu užívateľov, najlepšie je zacitovať slová Steva Jobsa:

Ľudia častokrát nevedia, čo chcú, kým im to niekto neukáže.

Apple vždy vytvára produkty, ktoré zákazníci budú chcieť, aj keď o tom ešte nevedia. Pokiaľ chce Apple nejakú odozvu, stačí sa chvíľu poobzerať po internete. O Apple produktoch hovoria všetci. A na to spoločnosť nepotrebuje špeciálnu platformu.

Na prípadných vyšších predajov až tak nezáleží. Apple sa profiluje ako luxusná značka, ktorá nepotrebuje priamu reklamu na sociálnych médiách. Nezáleží im na akciách tipu „zaplať 2, získaj 3“. Chcú, aby ľudia po ich zariadeniach túžili, vnímali ich ako exkluzívne a potom vošli do najbližšieho autorizovaného obchodu, kde je všetko presne podľa ich gusta.

Rovnica hypu okolo Applu je jednoduchá. Stačí držať svoje veci v tajnosti a všetci o nich budú hovoriť. Potom unikne fotka zadného dielu nového iPhonu od pochybného čínskeho zdroja a všetci sa idú zblázniť. Pretože je to tajné a tajomné. Na záver Apple pripraví keynote takmer festivalových rozmerov, pozve všetkých vplyvných novinárov a ľudí z médií a je to. Dokonalý recept na vytvorenie hypu, pri ktorom nie je priama prítomnosť na sociálnych médiách vôbec potrebná.

V skratke možno povedať, že Apple si jednoducho môže dovoliť sociálne médiá nevyužívať.

Zdroj: TechAltar

Apple Inc. (AAPL)