imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Vyšla prvá verejná beta verzia iOS 12

Vyskúšate ju?

Jedno predplatné – vždy nové zariadenia a služby od Apple


Takto by sme mohli zhrnúť podstatu biznis modelu, o ktorom rozprával Wall Street Journal Horace Dediu. Mohla by to byť alternatíva, ktorá by bola výhodná pre užívateľov i pre Apple.

Apple má rád veci pod kontrolou a musíme uznať, že svoju prácu robia skvele. Je tu však jedna oblasť, ktorú ovládať nemôžu a tou sú predaje.

Žiaden výrobca si totiž nemôže byť na 100 % istý skutočnými túžbami svojich zákazníkov. Ťažko sa predpovedá, ktorý model bude úspešný, kedy postihne ekonomiku recesia, ako dlho budú užívatelia zariadenie používať, či si kúpia nový produkt, či kúpia iPhone aj deťom a tak ďalej a tak ďalej. Ide o komplexný systém premenných, ktoré sa nedajú ľahko predvídať. Samozrejme, niektoré odhady vychádzajú a spoločnosť zamestnáva mnohých skúsených analytikov. Celkovo ide však o jednu z najdôležitejších a najneistejších oblastí, ktoré by technologické firmy mali rady pod kontrolou.

Horace Dediu prišiel s alternatívnym biznis modelom, ktorý by sa mohol osvedčiť aj Applu. Podstatou nápadu je jedno veľké predplatné na mieru pre celý ekosystém a služby v ňom zahrnuté. Napríklad by ste si predplatili iPhone, MacBook, Apple Watch a Apple Music s 50 GB úložiska iCloud.

Každý rok by ste potom dostali nový iPhone a Apple Watch a každé tri roky nový MacBook. Apple Music a iCloud by boli obnovované automaticky ako súčasť balíčka. S nejakými zľavami na pevné predplatné by to mohlo byť funkčné riešenie.

Takýto model by sa oplatil každému. Užívatelia by dostali množstvo zliav a Apple by vedel dopredu väčšinu svojich príjmov na rok, investori by nemuseli mať obavy z štvrťročných správ a výsledkov. Nehovoriac o tom, že bežný užívateľ často odsúva kúpu nového produktu, kým množstvo predplatiteľov rôznych služieb neustále rastie. Tento rozpor by sa mohol vyriešiť spojením aktualizácie hardvéru so službami.

Podľa ďalšieho analytika, Bena Bajarina, existuje vzťah medzi týmito dvoma oblasťami už teraz. Napríklad AirPods sa používajú najmä v súvislosti s predplatným nejakej streamovacej služby. Pre HomePod, ktorý práve prichádza na trh, bude predplatné Apple Music skoro nutnosťou. Podľa analytikov by Apple na tomto vzťahu mohol ľahko stavať ďalej.

Čo myslíte? Nebolo by lepšie mať jedno veľké predplatné Apple za rozumnú cenu, než kupovať rôzne časti ekosystému po jednom a predplatné platiť tiež?

Zdroj: WSJ

Apple Inc. (AAPL)