imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Otestovali sme nový iPhone XS a iPhone XS Max

Prečítajte si náš názor!

Bang & Olufsen: 92 rokov skúseností


Otestovali sme už mnohé z produktov B&O PLAY a nikdy sme neboli sklamaní. Teraz nastal čas povedať si niečo nielen o produktoch, ale aj o spoločnosti samotnej a o tom, čo robí z ich produktov také majstrovské kúsky.

Esencia storočia

Môže to znieť prekvapujúco, ale spoločnosť Bang & Olufsen vyrába svoje kvalitné, niekedy extravagantné, ale vždy typicky škandinávske produkty už skoro storočie, presnejšie od roku 1925. Najviac sa preslávila svojim audio vybavením, ale počas svojej existencia uviedla na trh aj širokú paletu zariadení určených na zábavu.

Dánsku spoločnosť založili páni Peter Boas Bang a Svend Olufsen – od nich pochádza aj jej meno. Obaja študovali na Technickej univerzite v meste Aarhuse a obaja sa nadchli rádiami, ktoré boli v tej dobe v začiatkoch svojho vývoja.

Svend Olufsen vľavo, Peter Boas Bang vpravo.

Samotné založenie firmy bolo zaujímavou udalosťou. Keď sa Bang vrátil z návštevy Spojených štátov, začal s Olufsenom experimentovať v rodinnom sídle Olufsenovcov. Nemali však dostatok financií na založenie spoločnosti, preto im Olufsenova matka pomohla peniazmi z predaja vajíčok v rodinnom kaštieli. Založeniu značky už nič nestálo v ceste. Olufsen mal na starosti najmä obchodné záležitosti, kým Bang sa venoval experimentovaniu s rádiom.

Onedlho, v roku 1927, vydali svoj prvý produkt určený pre trh, rádio, ktoré fungovalo na striedavý prúd. Na svoju dobu to bol dôležitý pokrok – dovtedy fungovali podobné zariadenia len na baterky. Dostavili sa prvé úspechy a po nich ďalšie: v 30. a 40. rokoch už vyrábali zariadenia pre nahrávanie zvuku pre filmový priemysel, reproduktory na strop pre cirkusy a dokonca aj bojové vozidlá. A tiež jedno zariadenie, ktoré sa stalo legendou – ikonické rádio Beolit 39.

Beolit 39.

Napriek tomu všetkému, spoločnosť nebola po finančnej stránke príliš úspešná. Vypuknutie druhej svetovej vojny im prinieslo do cesty mnohé prekážky. Po tom, čo vedenie firmy odmietlo spolupracovať s nacistickým nemeckým režimom, zopár sympatizantov podpálilo továreň v Gimsingu a tá zhorela do tla. Spoločnosti sa podarilo napriek ťažkostiam fabriku znovu postaviť a predávať elektrické holiace strojčeky do roku 1955. Pokračovali aj v experimentovaní s rádiom, v ich profile sa však objavila aj televízia a ďalšie zariadenia.

Aj keď Olufsen zomrel predčasne v roku 1949 a onedlho, v roku 1957, aj Bang, koniec spoločnosti to neznamenalo. V roku 1990 otvorili svoju vlastnú značkovú predajnu, aby si ľudia mohli kúpiť produkty priamo od výrobcu. Zameriavali sa už viac na kompaktné audio systémy než sa samostatné audio zariadenia. Ich produkty boli veľmi úspešné, aj keď ich cena sa pohybovala vyššie než priemer na trhu. Tento profil si udržovali aj nasledujúcich 20 – 30 rokov.

Škandinávska jasnosť

Za tie roky prišla značka Bang & Olufsen s mnohými inovatívnymi zariadeniami a nápadmi. Nepoznali technologické obmedzenia, pre každý problém našli riešenie. Ich reputácia v oblasti hudobného priemyslu rástla, najmä vďaka tomu, že začali veľmi skoro s líniou „High Fidelity“, dánsky „Ærlig musikgengivelse“. Využívali najnovšie psychoakustické riešenia v dobe, kedy bola táto disciplína ešte len v začiatkoch.

Tak ako vtedy, ani dnes nie je značka Bang & Olufsen charakteristická len skvelou kvalitou zvuku. Dizajn tvorí nedeliteľnú súčasť užívateľského zážitku už od začiatku. Prvým z populárnych dizajnérov, ktorý prišiel pracovať pre Bang & Olufsen bol Ib Fabiansen, ktorý navrhol slávne produkty ako kazetový magnetofón BeoCord Belcanto.

Ako obľúbenosť a sláva značky rástla, pridali sa aj ďalší slávni dizajnéri. V 60. rokoch vstúpili do radov firmy Henning Moldenhawer a Jacob Jensen.

Venovať pozornosť by sme mali najmä Jensenovi, pretože sa podieľal na tvorbe viac než 200 produktov a bol tým, kto položil základy značky Bang & Olufsen, ako ju poznáme dnes. Navrhoval priam majstrovské diela, ktoré mali aj vynikajúci zvuk. Nie preto divu, že od 70. rokov začala spoločnosť zbierať rôzne dizajnové ocenenia.

Hlavne prostredníctvom svojej práce pre Bang & Olufsen sa stal Jensen priekopníkom funkčného minimalizmu a stal sa tiež hýbateľom tohto hnutia v Dánsku. Je to práve on, vďaka komu má Bang & Olufsen tak typicky škandinávsky vzhľad.

Jacob Jensen.

Dnešní dizajnéri spoločnosti sú nasledovateľmi tejto tradície. Najznámejšia z nich je Cecilie Manz. Dizajnérka narodená v roku 1972 sa teší podobnej popularite ako kedysi Jensen. Manz nenavrhuje len pre Bang & Olufsen: jej kreácie sú vystavené v slávnych múzeách a výstavných sieňach a získali mnohé ocenenia. Pracovala už asi so všetkým, od nožov po nábytok a, samozrejme, navrhla aj mnohé produkty Bang & Olufsen. Spomedzi nich spomeňme aspoň A1, M3, A2, Beolit 12 a 15 a M5.

Cecilie Manz.

Nemali by sme zabudnúť ani na Jakoba Wagnera, ktorý je ďalším slávnym dizajnérom. Tiež miluje dánsky štýl a rád ho podporuje. Navštívil však mnoho krajín po celom svete a do jeho práce sa premietajú detaily z mnohých dizajnových škôl. Samozrejme, aj on má doma peknú zbierku ocenení. Jeho meno je spojené s produktmi H2, 3, 6, 8, a 9, s A6 a s nedávno uvedenými slúchadlami E8.

Jakob Wagner.

Na pleciach gigantov

Značka Bang & Olufsen prišla v dobách Jacoba Jensena so siedmymi princípmi, na ktorých postavila svoju filozofiu a ktoré ju formujú aj dnes:

autentickosť, vízia, spoľahlivosť, vhodnosť do domácnosti, podstatnosť, jedinečnosť, vynachádzavosť.

Dnešná spoločnosť Bang & Olufsen (a jej dcérska spoločnosť B&O PLAY) sa svojej 92-ročnej histórii nespreneverila, všetky princípy, ktorým vďačí za úspech, sú prítomné v ich produktoch aj dnes. Aj Peter Bang a Svend Olufsen by boli spokojní s týmto dedičstvom…

Apple Inc. (AAPL)